Boekenwurm

Gelezen: Instaproof – Kirsten Jassies & Joyce Nafzger

Ik ben zot op Instagram. Het mag dan wel een picture perfect-medium zijn dat weinig flaws toelaat. Maar daarnaast doet het dromen en bevat het een prachtig staaltje fotografie. Helaas heb ik niet altijd de tijd om m’n eigen account goed te onderhouden. Ik doe m’n best maar ik kon wel wat extra tips gebruiken dus. Dus toen ik onlangs in de Standaard Boekhandel was met wat boekenbonnen, naam ik Instaproof snel mee.

Auteur: Kirsten Jassies en Joyce Nafzger
Uitgeverij: Snor

Eerst en vooral, wat een mooi boek is Instaproof. Het boek weerspiegelt alles wat Instagram is. Kleurrijk maar geen kakofonie, picture perfect, wanderlust, zin krijgen om er gewoon in te vliegen, wegdromen van andere oorden … Instaproof is echt een heerlijk boek om door te bladeren, in te lezen en inspiratie in op te doen. Chapeau voor de lay-out, echt een toonbeeld van hoe een boek over nieuwe media er zou moeten uitzien om leerrijk te combineren met speelsheid.

Het boek gaat over 15 thema’s binnen Instagram. Elke hoofdstuk geeft je een luchtig stukje theorie mee, net als een paar tips en wat goeie voorbeelden uit de praktijk. Het maakt alles heel behapbaar en concreet. Een goeie kick-off voor wie de ambitie heeft om influencer te worden maar toch nog heel wat moet leren van het medium. Het sterke is ook dat ze uitgaan van je eigen kracht. Don’t fake it, make it. Photoshop is goed om foto’s wat bij te werken, maar teveel photoshop bedreigt je geloofwaardigheid. Een goeie filosofie om mee te geven.

Instaproof combineert basistechnieken met technieken voor gevorderden. Denk aan ‘hoe maak ik een Story’ versus ‘hoe moet ik werken met advertenties’. Het is de sterkte en tegelijk ook de zwakte van het boek. Want enerzijds is het boek heel commercieel ingesteld en gaan ze er echt vanuit dat iedere lezer influencer wil/moet worden. Zo leggen ze bv. de nadruk op het belang van adverteren, terwijl een goeie influencer het voor mij zou moeten kunnen zonder te adverteren. Maar anderzijds nemen ze je regelmatig bij het handje als een beginneling, bv. als het gaat op het versturen van een privébericht via Instagram. Een spanningsveld waar ik regelmatig op botste in het boek. En dat is wel spijtig. Een keuze voor één van beide had het boek wel wat meer richting kunnen geven. Een ‘ziekte’ die ik wel meer tegenkom in ‘hipsterboeken’.

Het boek telt een goeie 150 pagina’s maar je bent er wel even zoet mee. En dat vind ik best positief. Zo weet je dat het boek wel wat body/inhoud heeft. Er zijn in het verleden al teveel sociale media/blog/bullet journal-boeken verschenen die je in een half uurtje uitleest. Toch altijd een beetje zonde van de kostprijs. Maar Instaproof is duidelijk wel z’n geld waard.

Getagd , , , ,

0 gedachten over “Gelezen: Instaproof – Kirsten Jassies & Joyce Nafzger

Geef een reactie