CommCommComm, Struggle of life

How I work – privé

Een tijd geleden zag ik bij Evi een blog over hoe zij werkt en hoe ze zich organiseert. Op mijn vorige blog deed ik al eens hetzelfde maar aangezien er intussen al zoveel veranderd is, maak ik graag eens een nieuwe overzichtje. Ik splits het op in twee, privé versus werk want daar zit best wel wat verschil op. Starten doe ik met privé.

Laat me beginnen met te zeggen dat ik heel wat tools combineer. Zowel op papier als digitaal. Het heeft me wel wat tijd gekost maar kosten-baten ben ik er achter gekomen dat dat het best werkt voor mij. Ik hou van het doordachte van papier en het snelle van digitaal.

Digitaal – Agenda

Ik heb heel lang gezworen bij een papieren agenda. En mocht ik meer tijd hebben, ik had het nog gedaan. Maar hier heb ik bewust gekozen voor tijdsefficiëntie. Mijn werkagenda moet digitaal zijn en het zou dubbel werk zijn, mocht ik die ook nog op papier bijhouden. Tegelijk is het niet zo makkelijk om snel onderweg iets te noteren, met gsm gaat dat allemaal sneller. En het bespaart me meteen een hoop gewicht in mijn rugzak.

In mijn digitale agenda (Calender-app van Apple) breng ik zo dus 4 agenda’s samen: mijn werkagenda, mijn persoonlijke agenda, de agenda van #bf en onze gemeenschappelijke agenda. Zo zie ik per dag wat er allemaal gepland staat en kunnen we ons daar ook wat naar regelen. Onderweg kan ik vlug dingen toevoegen en zelfs vanuit mijn luie zetel kan ik snel dingen toevoegen. Sommige dingen staan er dubbel omdat ik mijn werkagenda niet kan delen met de #bf. Een van de beste beslissingen ooit voor mijn productiviteit die digitale agenda!

Digitaal – Boodschappen

Tot voor kort was ik een trouwe gebruiker van Wunderlist. Voor mij de perfecte app om lijstjes te maken. Ik hield er per winkel mijn lijstje in bij. Zo verliepen mijn boodschappen een stuk efficiënter en kon ik op voorhand al dingen toevoegen aan het lijstje als ze op waren. Geen rondslingerende papiertjes. En ik deelde de lijstje met #bf zodat hij er ook dingen aan kon toevoegen.

Vanaf begin mei vervangen ze Wunderlist door een Microsoft-app. Dus ging ik op zoek naar goeie vervanger. En zo kwam ik bij Todoist uit. Ik gebruik die app nog maar een kleine week maar voorlopig wel heel tevreden over. Ze bieden hetzelfde als Wunderlist, lijstjes die je kan delen om ze samen aan te vullen. Ook van die verbeteringen in mijn leven om beter georganiseerd te zijn.

Digitaal – Ideeën-lijstjes

In mijn notes-app van Apple heb ik een allegaartje aan lijstjes: blogideeën, boeken die ik graag nog eens zou willen lezen/kopen, halve reviews van dingen die ik onderweg lees, hotspots die ik zeker nog eens wil bezoeken, halve uitgewerkte ideeën voor blogs … Sommige dingen schrijf ik later in mijn bullet journal (als to do’s) maar de meeste blijven gewoon in mijn digitale dump staan en haal ik eens tevoorschijn als ze van pas komen. Ik doe dat ook vooral digitaal omdat ik dat altijd bij de hand heb en zo snel iets kan neerpennen. Tijdsbesparing en al ;).

Papier – Blogplanning

  • Jaaroverzicht: Eind vorig jaar maakte ik in Word een eenvoudig rastertje van 2020, opgedeeld per maand maar wel met de bedoeling om een overzicht per jaar te krijgen. Het moest me motiveren om wat te kunnen nadenken over rubrieken die ik een heel jaar kon doortrekken en die per maand in te plannen op ongeveer dezelfde dag. Het lege raster heb ik gewoon geprint en dan met pen ingevuld. Voor mijn blogplanning moet ik om de een of andere reden nog kunnen schrijven en schrappen en pijltjes trekken … Dat is mijn jaaroverzicht, de basis voor mijn hele blogplanning.
  • Maandoverzicht: In mijn bullet journal maak ik per maand een overzicht. Ik herneem daarin het rastertje van mijn jaaroverzicht en ik vul aan met de dagen die nog openstaan. Daarvoor gebruik ik mijn digitale ideeënlijstje (zie hierboven). Zo weet ik op voorhand wat ik op welke dag zal posten.
  • Lijstjes: Om blogs te maken hou ik ook in mijn bullet journal een aantal lijstje bij. De boeken die ik gelezen heb, de boeken die ik gekocht heb en mijn favoriete dingen die maand. Deze doe ik op papier omdat ik daar wel bewust tijd voor wil maken. Als ik dan aan die blog begin, neem ik dat lijstje er bij en kan ik redelijk eenvoudig mijn blog schrijven.

Het uitwerken van de blogs doe ik nog redelijk ad hoc. Ik zou graag wat blokken in mijn agenda vastzetten om teksten te schrijven maar tot nu is dat nog nooit gelukt. Een werkpuntje voor de toekomst dus.

Papier – To do’s

Mijn to do’s hou ik bij in mijn Bullet Journal. In het begin was dat gewoon een los lijstje waar ik dingen in dropte. Ik probeer er tegenwoordig wat meer organisatie in te steken. De dagen dat ik thuis ben, probeer ik mijn to do’s van die dag te groeperen en af te werken. Het geeft ook veel voldoening als ik aan het eind van die dag ook gewoon al mijn to do’s voor die dag heb kunnen afvinken. Het geeft mij meer controle en het gevoel dat ik goed bezig dan mijn braindump van daarvoor. Toegegeven het is nog altijd wel een stukje ongeorganiseerde chaos maar tegelijk wel een houvast om dingen niet te vergeten.

Valt het op dat ik door heel dat Coronading nog maar weinig kunnen organiseren heb?

Hoe organiseer jij je privéleven? Of hoe organiseer je je in het algemeen?

Getagd , ,

2 gedachten over “How I work – privé

  1. In mijn privéleven zit heel veel van mijn planning eigenlijk gewoon nog in mijn hoofd. Soms begin ik wel eens met apps of dingen opschrijven, maar ik merk dat ik dat ook al snel terug opgeef. Ik moet natuurlijk alleen mijn eigen planning onthouden en niet die van een heel gezin.

  2. Wat een fijn overzicht! Zelf kan ik niet zonder mijn papieren agenda. En sinds vorige week probeer ik om nog eens te starten met een bullet journal 🙂 Want ik merkte vooral dat ik digitaal overal dingen begon bij te houden (oa Evernote, Asana, Notes, …) waardoor ik het overzicht daar dan weer begon te verliezen.

Laat een reactie achter bij leveliezeReactie annuleren