Boekenwurm, CommCommComm

Wat je moet onthouden uit ‘Scoren met creatieve content op sociale media’ (+ review)

Kristof D’hanens en Brecht Vanderstraeten van I Like Media schreven een boek. En ja, ze doen dat goed ;). Aan de hand van 10 veelgestelde vragen en 30 concrete formats helpen ze je op weg naar een goeie en creatieve contentstrategie. Eentje die niet altijd veel geld moet kosten, en daar ben ik voor!

Ik maak al meer dan 10 jaar content voor alle mogelijke kanalen. Dus echt verrassen ga je me nog zelden doen met een boek over creatieve content op sociale media. Maar toch blijf ik het de moeite vinden om ze te lezen. Als reminder en opfrissing, om toch nog kleine nieuwigheden tegen te komen of gewoon om te zien wat er momenteel leeft.

‘Scoren met creatieve content op sociale media’ maakt werken met sociale media heel concreet. Dankzij de tips en dankzij de enorme stapel voorbeelden die er in zitten. Ik vind dat een enorme plus. Je haalt er zo heel wat nieuwe ideeën uit of je denk ‘het is lang geleden dat ik dat nog gebruikt heb, ik moet dat nog eens doen’. De figuurlijke schop onder je kont dus. Eigenlijk kan je de voorbeelden gewoon in een soort ideeënlijstje gieten dat je af en toe eens ter hand neemt als je wat vast zit met je content.

Naast de collectie voorbeelden zit er ook een stukje strategie in. En daarvan geef ik je mijn 7 favorieten die je zeker moet onthouden:

  • Dat je geen grote budgetten nodig hebt om te kunnen scoren. Met een goed uitgebouwde community en leuke, relevante content kom je al ver. In het boek vind je genoeg goeie voorbeelden.
  • Ken je doelpubliek. Voor wie moet je content maken? Ik ben niet meteen fan van persona’s maar je doelgroep(en) kennen is wel enorm belangrijk. Waar zijn ze actief? Wat interesseert hen? Wat kan je voor hen betekenen?
  • Elk kanaal vraagt een aparte strategie. Een Facebookpost automatisch pushen naar Twitter heeft geen zin.
  • Dat er heel veel hulpmiddelen en tools bestaan, maar dat je al heel ver komt met de sociale media zelf.
  • Dat likes maar één indicator zijn. Maar dat je nog op zoveel andere manieren impact kan hebben.
  • Authenticiteit is overal belangrijk, altijd en overal. Niet alleen op sociale media, maar zeker óók op sociale media.
  • Content recycleren is geen schande maar denk aan je strategie. Een websitebericht kan je dus zeker al eens delen via sociale media met de juiste insteek.

Scoren met creatieve content op sociale media is met zijn 225 pagina’s niet meteen dik boekje maar doordat het van bij de start heel concreet is, kan je er heel wat uithalen. Zowel als beginneling of gevorderde en zelfs nog als ouwe rot. Ik vind het in elk geval een meerwaarde in mijn boekenkast!

Ik kreeg een e-book als recensie-exemplaar van Uitgeverij Politeia. Dat verandert niks aan mijn 100% eerlijke mening. Bedankt Kristof en Brecht!

Getagd , , , , , ,

Geef een reactie