Boekenwurm, Struggle of life

Zeg me dat ik oké ben (+review)

Het boek ‘Zeg met dat ik oké ben’ stond al heel lang op mijn wishlist. Maar het was helaas niet meer verkrijgbaar. Ik hoopte er toch nog ergens op te botsen. Toen ik onlangs in Plan Self een webinar volgde van Anouk van Flowfix, kwam het boek nog eens te sprake. Ik waagde opnieuw mijn kans. En wat bleek? Het boek steekt in een nieuw kleedje en is opnieuw verkrijgbaar. Hallo ebook dus.

Van bij de start van het boek viel mijn mond open van verbazing. Het boek gaat over perfectionisme en de grote drang naar bevestiging. Pagina na pagina sloeg Marcel Hendrickx spijkers met koppen. Het was bijna beangstigend hoe het boek een beschrijving van mezelf leek. Ik probeer een idee te geven in een aantal zinnen:

• Zelfs gezond perfectionisme kan doorschieten in een streven naar een onbereikbaar ideaal.
  • Een sterke behoefte aan goedkeuring en liefde.
  • Tot de veer breekt. Dan pas komt vaak het besef hoe ze een heel leven gevochten hebben voor waardering.

Hendrickx beschrijft in zijn boek hoe bij een perfectionist het ‘vrije kind’ vaak plaatsmaakt voor het ‘verstandige of brave kind’ dat zorgt dat we ons aanpassen om een plaats in de maatschappij te hebben. Het rationele brein neem het over. Check dus. Het verlangen om oké gevonden te worden door anderen is heel sterk. Dubbel check. En vooral: Dat als je de bevestiging krijgt, je ze niet kan aanvaarden. Triple check. Vroeger wel meer dan tegenwoordig trouwens. Tegenwoordig speelt het vooral nog heel hard op werkvlak, een stuk minder op privévlak. En ja, die controledrang is er ook heel erg. Ik kom tot rust als ik het gevoel heb dat ik alles onder controle heb. Mijn grootste hulp daarbij zijn planning en structuur. Als het in mijn planning staat, is er rust.

Hendrickx beschrijft hoe de kern van perfectionisme het ‘moeten’ is. Geen keuze hebben, je moet dingen zo doen. Doe je het niet zo, dan blijf je achter met een mega-schuldgevoel. Nog zoiets is niet ‘nee’ kunnen zeggen, dat je als perfectionist nee ook nooit echt als een antwoord ziet en dat je de neiging hebt om alle problemen die op je bord komen, zelf op te lossen. Wat in mijn geval dan weer wel meevalt, is dat ik wel hulp durf vragen. Als ik meer uitleg nodig heb, dan vraag ik die gewoon. Al weet ik dat mijn groot verantwoordelijkheidsgevoel ook al eens spelbreker kan zijn.

Nog zo’n opvallende quote: “De meeste mensen met perfectionisme zijn snel tevreden over wat anderen doen, en zijn overmatig streng voor zichzelf.” Tja, wat moet ik daar over zeggen. Check. Toch besef ik dat vaak ook voor anderen de lat hoog leg. Vaak werkt het zo: Zijn mijn verwachtingen laag, dan overtreft iemand ze vaak met vlag en wimpel. Zijn mijn verwachtingen heel hoog, dan ben ik zelden tevreden. In mijn geval is ‘manage expectations’ dus niet zo slecht. Al komt het wel eens tot een klein conflictje als het niet loopt zoals het in mijn hoofd zat.

Het beste voorbeeld uit het webinar van Anouk en uit het boek: “Iemand met perfectionisme weet heel goed hoe de vaatwasser moet ingeladen worden.” (Hallo lief, het ligt niet aan mij, het is mijn perfectionisme.) Het komt er op neer dat ik effectief meer in de vaatwas krijg! Een ander voorbeeld: “De nieuwe trend om te werken in kantoortuinen of landschapskantoren is voor hen heel moeilijk.” Net daarom is mijn noise cancelling headphone de beste investering van het afgelopen jaar.

Blijkbaar ben ik soms ook wel een ietwat atypische perfectionist want vaak heb ik geen problemen met beslissingen nemen. Een restaurantkaart is geen opgave en na een korte overweging hak ik ook de knoop door bij jobwissels en andere belangrijke gebeurtenissen.

Het laatste deel van het boek gaat over de OCP-training om te leren omgaan met perfectionisme. En toegegeven, daar was Hendrickx me snel kwijt. Ik vond er te weinig handvaten in om zelf mee aan de slag te gaan. Het is eerder iets voor therapeuten en coaches om toe te passen op cliënten. Een gemiste kans, want een eenvoudigere uitleg was wel leuk geweest om mee aan de slag te gaan.

Maar laat het geen afbreuk doen aan het boek. In 90% van het boek herkende ik mezelf en viel ik van de ene verbazing in de andere als ik gewoon een beschrijving van mezelf las. Het is een absolute aanrader voor wie perfectionisme ook al eens een spelbreker is.

Ben jij een perfectionist? Hoe ga je er mee om?

Getagd , , , , , ,

4 gedachten over “Zeg me dat ik oké ben (+review)

1. Ik las dat boek een paar jaar terug en mijn ogen gingen keihard open. Ik ben inderdaad een immense perfectionist en dat zorgt vaak wel eens voor problemen, op tal van vlakken. Ik wist trouwens niet dat het boek in een nieuw kleedje stak, dus misschien ga ik het nog eens herlezen.

2. Ik vond nooit van mezelf dat ik een perfectionist was, tot de psycholoog me ooit een boekje erover heeft meegegeven en ik bepaalde zaken toch wel erg herkende. Niet alles, maar toch…

3. Vorig jaar las ik dit boek ook, op aanraden van mijn psychologe. Ik vond het ook héél herkenbaar, en de grootste eye-opener vond ik dat bevestigingsdrang samenhangt met perfectionisme; ik had die link nooit eerder gelegd.