Struggle of life

Mijn 10 beste thuiswerktips

Photo by Grovemade on Unsplash

Afgelopen weekend was ik wat blogs aan het lezen toen ik bij Evi van Evi’s Journey botste op een blog over thuiswerk. Ze koppelde er ook wat leuke tips aan. Het inspireerde me om er zelf een blogpost over te schrijven. Want het is een onderwerp dat me als introvert enorm nauw aan het hart ligt. Hier komen dus mijn 10 beste thuiswerktips.

Ik werk bijna een jaar fulltime thuis. Enkel afgelopen zomer mocht/moest ik op mijn vorige job twee dagen per week terug naar kantoor. Zelfs op mijn huidige job ben ik nog maar 5 dagen op kantoor geweest in 4,5 maand tijd. Toegegeven, een uitdaging als newbie in het team. Maar eerlijk gezegd? Het bevalt mij enorm goed. De work-life balans is een stuk beter. Maar dat kan alleen als je voor jezelf een aantal regels vastlegt en toegegeven, dat lukt niet op elke job. Daar ben ik het levende bewijs van.

  1. Start je dag met een uurtje voor jezelf. Het uur vlak voor ik begin te werken is voor mezelf. Dan volg ik online opleidingen, schrijf ik blogposts of lees ik een boek. Mijn topmoment qua energie investeer ik voortaan in mezelf. Zo investeer ik ook wat in mezelf.
  2. Vergeet tussendoor geen pauzes te nemen en trakteer jezelf op een lunchpauze zonder laptop. Eentje waar ik zelf ook al eens tegen zondig, zeker tegen de pauzes. Als ik in een flow zit, werk ik graag door. Dus voerde ik voor mezelf de regel in: “Taak afgewerkt = pauzemomentje”. Dan vul ik mijn waterfles bij, doe ik een plaspauze of neem ik iets om te eten. Voor wie flows graag koppelt aan apps kan dat ook met de Forest-app. Ik werk niet graag met Pomodoro’s en kies liever voor langere blokken van concentratie. Met Forest stel je zelf de lengte van een blok in en plant je intussen bomen. Hoera!
  3. Baken je werkuren goed af en geef via je agenda aan op welke momenten je niet bereikbaar bent. Toegegeven, nu kan ik dat, daarvoor kon dat niet. Ik werk meestal tussen 8 en 16u. Maar als een taak niet af is, doe ik ook gewoon door tot ze af is. Of als ik een langere middagpauze neem om een wandeling te doen, is het vaak pas 16.30 of 16.45u als ik stop. Gemiddeld kom ik dus wel aan die 7u36.
  4. Vergeet niet te bewegen. En zorg dat je genoeg frisse lucht krijgt. Doe een middagwandeling, loop een rondje voor de werkuren of zorg ervoor dat je regelmatig eens buitenkomt. Mijn regel: elke dag dat het weer en mijn agenda het toelaten, trek ik naar buiten. Voor een wandeling van 45 minuten of voor een looptochtje van een half uur. Vaak met een podcast in de oren. Perfect om alles even los te laten en de namiddagdip tegen te gaan.
  5. Zorg voor een leuke werkplek met een goeie stoel en een laptop die wat hoger staat. Op dat vlak ben ik zelf een slechte leerling. Ik werk aan de keukentafel bij gebrek aan een bureau. Mijn nek en schouders hebben het geweten. Sinds kort staat mijn laptop wel op drie kookboeken :). Dat eigen bureau is een work in progress.
  6. Blijf goed voor jezelf zorgen. Drink genoeg water, eet gezond en trakteer jezelf elk morgen op een kwartiertje met de juiste skincare. Kwestie van er fris uit te zien in die teleconferencing. De verleiding is groot om constant in de snoepkast te duiken. Daarom maak ik voor mezelf ’s morgens een potje met wat rijstwafels, een paar blokjes fondant chocolade en een handvol cashewnoten. Zo duik ik enkel de frigo in voor water en een stuk fruit.
  7. Werk ook thuis met een planning of met een to do-lijstje. Het is niet omdat je thuiswerkt dat er geen structuur in je dag moet zitten. Start of eindig de week met je planning voor de week die er aankomt. Zo hol je niet constant achter de feiten aan. En vul dat lijstje elke dag aan, ook thuis is het een enorme houvast.
  8. Kleed je aan. De verleiding is groot om in je pyjama aan de slag te gaan maar ik krijg meer energie als ik me gewoon aankleed. Dat kan ook met een iets gekledere, niet te slobby joggingbroek. En echt heel frappant wat een vleugje mascara kan doen, mijn ogen zien er plotsklaps een stuk wakkerder uit.
  9. Probeer de (digitale) meetings niet aan elkaar te rijgen maar zorg voor een rustig momentje tussendoor. Voor en langere meetings met veel volk plan ik vaak een blokje ‘rust’ in voor mezelf. Zo krijg ik de kans om de prikkels te verwerken. Een tip die ik trouwens kreeg van Stephanie van Plan S toen we het hadden over werken volgens je energie.
  10. Besef voldoende hoeveel voordelen thuiswerken biedt. In mijn geval is dat: geen drie uur verplaatsingstijd, extra tijd om te investeren in mezelf en tijd om meer te bewegen. Oh, en niet om 18.30u nog aan het eten moeten beginnen, dat ook.

Wat is jouw beste thuiswerktip?

Tagged ,

4 thoughts on “Mijn 10 beste thuiswerktips

  1. Ikvind het thuiswerken zo fijn. Dat hangt vast samen met feit dat ik net als jij dik 3 uur reistijd misloop. De balans werk-privé is zoveel beter. Ik ben zelf heel blij met mijn laptopstandaard. Ik kan er ook staand mee werken, al doe ik dat wat te weinig.

  2. Ik ben ook grote fan van thuiswerken, vooral omdat die dagen veel rustiger verlopen. Ik zou het ideaal vinden om op termijn 2 of 3 dagen per week thuis te kunnen werken, eens Corona achter de rug is. Zo zie ik dan toch ook nog eens wat collega’s en heb ik toch ook de nodige rust om me heen. Ik probeer na een thuiswerkdag altijd netjes op te ruimen, kwestie van een duidelijke scheiding te hebben tussen werk en ontspanning.

    1. Wij werken sowieso 2 dagen thuis en gaan na Corona mogelijk naar 3 dus dat kan ik alleen maar aanmoedigen! En goeie tip, dat ‘netjes’ lukt wel niet altijd, soms duw ik gewoon alles aan de kant. 🙈

  3. Wat leuk zeg dat ik je kon inspireren tot een blogpost! Heel veel van de tips pas ik al toe. Die tip van Plan S over digitale meetings pas ik zelf nog niet toe, maar vind ik wel een goeie. Ik redeneerde tot nu toe altijd liever alle meetings achter elkaar zodat ik nadien blokken heb om te werken. Maar ik merk dat ik na een paar meetings zo moe ben dat er van werken tijdens die blokken dan niets in huis komt. Dus ik ga eens zien wat het geeft als ik rustmomentjes tussendoor in plan.

Geef een reactie