Struggle of life

Mijn 5 beste opruimtips! (en een review)

Ik ben een kei in structureren en mijn leven organiseren. Maar ik ben tegelijk ook verslaafd aan boeken om je leven nóg beter te organiseren. Zo botste ik de afgelopen weken op ‘Rust in je huis en je hoofd’ van Sara Van Wesenbeeck. Dat boek moest ik gewoon lezen. Hoera voor de plaatselijke bib dus!

Na het lezen van het boek hield ik er een dubbel gevoel aan over. Ik vertel je straks ook graag waarom. Maar eerst kom ik graag mijn belofte na, ik doe jij mijn 5 beste opruimtips cadeau.

1. Geef alles een vaste plaats. De autist in mezelf is daar dolgelukkig mee. Maar het helpt je ook enorm om te organiseren. Ik kan vaak blindelings dingen tevoorschijn toveren omdat ik weet waar ze liggen en ik ze altijd op dezelfde plek terugleg. Gelijkaardige dingen steken ook bij elkaar.
  2. Maak van je trap een doorgeefluik. En heb je geen trap, maak dan van een overgangsplek in je huis een doorgeefluik. Wat bedoel ik daarmee? Dingen die in de living of keuken beneden rondslingeren maar eigenlijk voor de slaapkamer of badkamer boven zijn, zet ik op de trap. De volgende keer dat ik de trap neem, gaan die spullen mee naar boven. Zo simpel is het en het geldt ook in de omgekeerde richting. Boven en beneden aan de trap is een verzamelplekje. En voor de duidelijkheid, ik berg die spullen dan ook meteen op als ik ze meeneem.
  3. Maak een verzamelplek voor papieren. Betaal rekeningen onmiddellijk of zet ze als to do op je takenlijstje. Maar eens alles afgewerkt, verzamel je ze op een vaste plek. Samen met alle andere papieren die je gewoon nog moet sorteren. Om de zoveel tijd plan ik dan een momentje in om de papieren te klasseren. Zoek ik iets? Dan steekt het in de vaste map of ligt het nog op tussen de stapel ’te klasseren’ maar lang moet ik nooit zoeken.
  4. Gebruik opruimsystemen. Denk bv. aan lege doosjes, curverboxen en anderen. Ik gebruik zo een leeg doosje van Rituals om de stylo’s bij elkaar te houden in de schuif. En ik steek alle losse kabeltjes van vanalles en nog wat in een gelijkaardig cadeaudoosje met deksel. Kabel kwijt? In het doosje, zonder twijfel.
  5. Denk na voor je koopt. Ik ben in kei in dingen wegdoen. Ik heb geen moeite met afscheid nemen van dingen die ik niet meer gebruik. Maar ik heb al een tijd de klik naar mijn aankoopgedrag ook gemaakt. Als ik kleren koop denk ik ‘Ben ik hier 100% zeker van dat ik het ga aandoen?’, bij de minste twijfel, koop ik het niet meer. Ik weet dan gewoon dat ik er geen deugd van ga hebben. Hetzelfde met andere spullen, ik denk veel bewuster na voor ik dingen koop. Mijn boekencollectie moet zowat de enige uitzondering zijn.

Maar nu over het boek Rust in je huis en je hoofd. Ik werd er in het begin vooral heel onrustig van. Ik vond geen duidelijke structuur, er werden meteen tips geven zonder een kader te hebben … kortom, een vreemde start voor een boek over ‘slim organiseren’.

Toegegeven, zoals ik in de inleiding als zei, ik ben een kei in structuur en organiseren. Je gaat me dus weinig bijleren over structureren en organiseren, maar ik verwacht wel een soort van intro om iemand op het goede pad te zetten. Een chaoot zal zich misschien wel meteen thuisvoelen in het boek en heeft de tips waarschijnlijk meer nodig dan ikzelf ;).

Toch zitten er in het boek heel wat goeie tips verscholen. Ik was blij om te zien dat de tips die ik aan het begin gaf, ook grotendeels in het boek terugkomen. Samen met nog heel wat andere tips natuurlijk. Maar de indeling is in het algemeen wel anders dan ik verwacht had. De algemene visie zit wat verweven doorheen de tips en dat zorgde, zeker in het begin, voor veel verwarring bij mezelf.

Ik ben ervan overtuigd dat je er als chaoot of opruimleek heel wat goeie tips uit kan halen. Sara staat ook stil bij een aantal basisvragen om je op weg te helpen. Qua inhoud is het boek zeker een meerwaarde en kan je er heel wat tips en goeie adviezen uithalen. Ze zitten alleen wat verborgen in een, voor mij, vreemde structuur.

En een opvallend feit. Een van de principes die ze aanhaalt in het boek is dat je jezelf moet belonen en van een opruimmoment een gezellig moment moet maken met een hapje en een drankje. Maar als je veel op te ruimen hebt, hou je er ongetwijfeld ook wat opruimkilo’s aan over ;).

Je vindt het boek op Bol.com. Voor de paperback betaal je 19,99 euro.

Getagd , , , , , , ,

3 gedachten over “Mijn 5 beste opruimtips! (en een review)

1. Mijn papieren en facturen organiseer ik op de manier die jij beschrijft. En ik probeer nooit met lege handen de trap op te gaan, maar toch wordt het hier nog veel te vaak een rommeltje.

2. Blijkbaar doen we heel wat zaken hetzelfde. De trap is hier inderdaad een transitzone én mijn boekencollectie is inderdaad een grote uitzondering. Maar niet de enige. Over kleding en schoenen zal ik bijvoorbeeld langer nadenken dan over iets van Harry Potter of een notitieboekje. Maar die notitieboekjes worden uiteraard wel gebruikt én ooit gaan ze allemaal volgeschreven zijn. 🙂