Boekenwurm, Communicatie

Gelezen: Community marketing – Stephanie Duval & Nele Pieters

Eigenlijk botste ik per toeval op het boek toen ik de Instagramstories van Veronique zag. Het boek lag op haar #tbr-stapel. En dus was ik wel geïnteresseerd. Het leek me een communicatieboek waar ik ook nog wel wat kon van leren. Er wordt meer en meer ingezet op community marketing als alternatief voor de traditionele marketingtrucjes.

IMG_5177

Auteur: Stephanie Duval & Nele Pieters
Uitgeverij: Pelckmans Pro

Community marketing is uitstekend in al zijn eenvoud. Het boek heeft geen toeters en bellen nodig om gewoon goed te zijn. De inhoud primeert en dat is wat telt. De lay-out is eenvoudig en wit-zwart maar toch stijlvol en het laat de inhoud tot z’n recht komen. Het boek is met z’n 172 pagina’s ook niet zo heel uitgebreid maar het bevat wel de essentie van het verhaal. Wat ik er van opstap, vertel ik je graag.

Het boek is, naast een uitgebreide inleiding, opgedeeld in drie delen:

  1. Community thinking: begrijp je community
  2. Storymaking: schrijf je verhaal
  3. Communication planning: de consument aanspreken via community-based storytelling

De essentie van de theorie die Duval en Pieters hanteren. Uit elk deel kon ik wel wat dingen opsteken.

Bij Community Thinking gaat het vooral over je klant echt centraal zetten. Niet alleen door ze te bevragen maar ook door te weten in welke communities ze aanwezig zijn. Je moet doordrongen zijn van de waarden van de community waartoe jouw consument wil behoren. Pas wanneer een bedrijf echt goed begrijpt wat een community drijft en nodig heeft, kan het de consument die tot die community behoort ook echt centraal beginnen te zetten in zijn organisatie. Dan heeft je communicatie pas effect.

Bij Storymaking gaat het over het definiëren van wat jou, je bedrijf en de community met elkaar verbindt, en op welke manier je hier een zinvolle (business)relaties kan creëren. Wat je nodig hebt, is één sterk verhaal dat zorgt voor standvastigheid en een duidelijke identiteit op lange termijn. Die identiteit moet je elke keer weer op nieuwe en creatieve manieren naar buiten brengen.

Bij Communication Planning gaat het dan weer om goeie storytelling. Verdeel je verhaal in hoofdstukken en zet ambassadeurs in om het verhaal uit te dragen op de juiste manier. Je communicatie zal uiteindelijk veel effectiever zijn als je alle stappen doorloopt en op de juiste manier inzet.

Ik kreeg een recensie-exemplaar van de uitgeverij, dat verandert niks aan mijn eerlijke mening. Je vindt het boek op Bol.com. Voor de paperback betaal je 29,99 euro.

Tagged , , , , ,

1 thought on “Gelezen: Community marketing – Stephanie Duval & Nele Pieters

Geef een reactie