Het minste wat je kan zeggen is dat ik wel into social media ben. Ik vind het fascinerend en het is vaak zot hoe ver je met die kanalen kan gaan. Dus verslind ik ook boeken rond sociale media om alle geheime tips en tricks te ontdekken. Zo botste ik een tijd terug op LinkedIn Power, een van de sociale media waar ik misschien wel het minst van af weet.
Marjolein Bongers schreef er dus een boek over: Ontdek de superkracht van LinkedIn. Ze overloopt stap per stap wat je met LinkedIn kan doen. Eerst de basisinstellingen en -informatie, daarna de gevorderde instellingen en ze sluit af met wetenschappelijk bewezen beïnvloedingstechnieken die je kan toepassen op LinkedIn. Als je start met lezen, merk je al snel dat er wel een rode draad doorheen alle sociale media is. LinkedIn is op dat vlak niet totaal anders dan Facebook of Instagram. Al kan je met (goeie) organische content op LinkedIn nog wel heel wat mensen bereiken. Authenticiteit doet scoren, dat is zo op elk sociaal medium.
Toegegeven, veel nieuwe dingen leerde ik niet, maar het boek zette me wel aan het denken. Moet ik me toch niet meer op LinkedIn smijten en daar af en toe een post maken? Of blijf ik toch maar bij mijn idee van me te focussen op Instagram en Facebook? Zelfs na het lezen van het boek speelt er zich in mijn hoofd een groot dilemma af. Ik beperk me op LinkedIn op dit moment vooral tot een up-to-date CV en een post als ik van job verander. Maar ik plan nu niet om elk jaar van job te veranderen dus veel activiteit is er dus niet.
De grootste vraag is vooral ‘wil ik er tijd in steken en levert het me dan ook wat op’. Content vinden voor LinkedIn zal nog wel lukken maar is het de tijdsinvestering waard en wat wil ik ermee bereiken? Een interessante discussie wel. Ik ben er duidelijk nog niet uit. Mijn hart zegt ja (maar dat vliegt ook gewoon op alles wat interessant is), mijn verstand zegt ‘how, rustig aan’. Het boek kon me niet overtuigen om het sowieso te doen in elk geval. Daarvoor was het te weinig diepgaand. Een mankement van veel boeken trouwens. Ze geven je een basis en laten dan los. En dat is wel jammer. Het mag soms eens gewoon een stap verder gaan. Toch is boek een goeie introductie als je nog niet helemaal vertrouwd bent met LinkedIn.
Hoe zit het met jou? Zet je LinkedIn voor je job, je zaak of je blog? Waarom wel of niet? Ik benieuwd naar hoe jij dat aanpakt.
Bij mij is LinkedIn ook vooral een online cv zonder meer. Ik heb je uitnodiging alvast aanvaard, benieuwd naar je eventuele content die eraan komt!
Ik worstel met hetzelfde dilemma. Puur professioneel schrijf ik soms wel artikels voor collega’s, maar voor mezelf lukt het me precies niet zo goed om me ertoe aan te zetten. Ik geloof ook wel dat je nooit op alle kanalen actief kan zijn, dus ergens moet je keuzes maken. Al blijft dat zeurende stemmetje zelfs na het maken van keuzes toch nog aanwezig in mijn hoofd 🙂
Mega-herkenbaar!
Ik heb het laatste jaar wel een boon gekregen voor LinkedIn. Ik vind het wel charmant dat dat zo wat oldschool is in vergelijking met Instagram bijvoorbeeld (waar ik soms wat overprikkeld geraak 🙂 ) Tof ook om te zien dat dat algoritme toch nog wat ’trager’ is (ik krijg vaak nog likes of comments op posts van 2 weken geleden, wat op die andere kanalen ondenkbaar is geworden). En ik vind het ook een fijne manier om professioneel te connecteren met anderen, bijvoorbeeld mensen waar je een babbeltje mee doet tijdens een (online) opleiding of studiedag.