Struggle of life

Hoe ik van 3u naar 1u schermtijd per dag ging

Doelloos scrollen. Een valkuil voor ieder van ons denk ik. Poef, een uur is gewoon vervlogen zonder dat je er erg in hebt. En dat enkel met gewoon wat scrollen op je smartphone. Dus ging ik aan de slag met mijn schermtijd. Na wat trial and error ging die plots van 3u per dag naar minder dan 1u per dag. Hoe ik dat deed, vertel ik je graag.

Schermtijd was een werkpuntje toen ik aan de slag ging met Plan Self. Een werkpuntje waar ik mee aan de slag wilde gaan. Ik zette toen al mijn eerste stapjes naar minder schermtijd maar ook daarna ging ik er nog verder mee aan de slag.

  • Word je bewust van je schermtijd. De belangrijkste stap. Dat kan op verschillende manieren. Je kan met apps je tijdsbesteding tracken, je kan het gewoon opschrijven of je kan gewoon naar de instellingen van je smartphone gaan kijken. Mijn iPhone geeft me bij het begin van de week gewoon een overzicht van hoeveel tijd ik besteed heb aan mijn smartphone en toont aan welke apps ik die tijd besteed heb. Ik heb er enorm veel uit geleerd. Door me bewuster te worden van hoeveel tijd ik aan dat smartphonescherm besteedde, werd het makkelijker om er iets aan te doen.
  • Zoek goeie alternatieven die sterk genoeg zijn. De beste tip die ik van Stephanie van Plan S kreeg tijdens mijn Plan Self-traject. En het vraagt wel wat tijd om uit te vissen wat sterk genoeg is om je van dat scherm af te krijgen. Bij mij zijn dat boeken, magazines of braingames à la sudoku’s of tectonics. Of goeie tv-programma’s die ik bewust wil kijken of een noise-cancelling headphone. Ik zette ze in een mooie doos langs de zetel. De doos valt op waardoor ik ook sneller de switch maak naar betere tijdsbesteding. De visuele prikkel werkt echt heel goed voor mij. Daarnaast moeten de alternatieven echt sterk genoeg zijn. Het moet iets zijn wat mijn aandacht volledig opeist zonder te complex te zijn. Een boek dat niet vlot leest is ook voor mij geen goed alternatief. Een (moeilijkere) sudoku is dat dan weer absoluut wel.
  • Stel je schermtijd in. Volgens mij was het bij Gudrun en Celien van Boost dat ik de tip voor het eerst hoorde. Op iPhone (waarschijnlijk ook wel op Android) kan je instellen wanneer je wel en niet actief wil zijn op je smartphone. Al je buiten die tijd je smartphone wil gebruiken, moet je actief een melding gaan negeren. Dat maakt het net iets confronterender om buiten de vooropgestelde tijd je smartphone te gebruiken. Mijn schermvrije tijd gaat in om 21.30u en loopt tot 9u. Er zijn maar enkel apps (bv. mijn agenda, mijn boodschappenlijstje of de ItsMe-app om me aan te melden op mijn job) die daarbuiten vallen en die ik kan blijven gebruiken.
  • Zet de schermtijd widget op je startscherm. Bij Kelly en Anouck van Werk en Leven hoorde ik dan weer de tip dat je je schermtijd als widget op je startscherm kan plaatsen. Zo zie je voortdurend hoeveel tijd je die dag al besteed hebt aan je scherm. Dat was waarschijnlijk nog de sterkste duw in de rug die ik nodig had. Je wil die balkjes echt niet zien stijgen door doelloos te scrollen. Al is die schermtijd wel dubbel. Zo maakte ik vorige week een inventaris van mijn podcasts, waardoor mijn smartphone een uur actief was en ik op het einde van de dag meer dan 2u schermtijd had. Je moet voor jezelf nog altijd wel de evaluatie maken of de tijd die je eraan besteedde nuttig of verloren was. Sowieso een belangrijke kanttekening.
  • Selecteer Instagramstories. De grootste verleiding zijn bij mij Instagramstories. Ik volg wel heel wat mensen die superactief zijn op Instagramstories. Achteraf vind ik het dan vaak verloren tijd om ik de inhoud niet altijd even boeiend vind, maar toch wilde ik niet echt iets missen. Nu ga ik bewuster stories selecteren. Ik pik er die mensen uit waarvan ik weet dat ik ze interessant vind of het zijn stories van vrienden waarvan ik per se wil weten wat ze beleven. Op het einde van de dag bekijk ik dan eens alle stories in één keer maar spoel ik de stories die ik niet interessant vind ook sneller door.
  • Maak tijd voor de nuttige dingen op je laptop. Ik probeer tegenwoordig zoveel mogelijk dingen bewust achter mijn laptop te doen. En niet rap-rap op mijn smartphone. Is dat valsspelen? Voor mij eigenlijk niet omdat ik er bewuster tijd voor maak. Als ik nu budgetteer in YNAB, is dat doordachter. Plan ik in Notion, dan zitten er veel minder fouten in. Ik doe dingen grondiger op mijn laptop, de dingen zijn dus beter gedaan en mijn schermtijd op smartphone daalt. Ik zie het als een win-win.

Ik paste het principe trouwens ook toe op mijn tablet. Ik durfde mezelf daar al eens te verliezen in een paar simpele games. De truc daar was nog eenvoudiger: delete de games. En zo geschiedde. Sindsdien gebruik ik mijn tablet vooral nog op blogs van anderen te lezen, nieuwsbrieven te lezen of eens iets op te zoeken bij gelegenheid.

Hoeveel tijd besteed jij aan je smartphone? Vind je dat ok? En hoe ga jij daar mee om?

Tagged , ,

8 thoughts on “Hoe ik van 3u naar 1u schermtijd per dag ging

  1. Sinds ik Instagram van mijn smartphone heb gezwierd, maakt dat al een heel verschil. Doelloos scrollen doe ik zelden. Maar ik heb nog steeds wel FOMO, omdat ik geen geluidjes aanzet, wil ik telkens wel weer kijken of ik geen berichten heb en zo.

  2. Ik krijg op mijn Samsung ook aan het begin van iedere week zo een rapport. En dat helpt wel! Verder heb ik er doelen op in gesteld (aka zoveel uur per dag en zoveel keer ontgrendelen). Na negen uur ’s avonds wordt mijn scherm hier automatisch grijs en komen meldingen niet meer actief door. En ik kan er ook op aanduiden wanneer ik bijvoorbeeld wil focussen of me-time wil, wat er dan opnieuw voor zorgt dat de verleiding om op dat ding te zitten minder groot is. Al die dingen helpen wel om het gebruik wat te verlagen 😉

  3. Ik was vastberaden om niet vergroeid te raken met mijn smartphone, maar ik heb jammerlijk gefaald. Ik probeer hem nu wel gewoon weg te leggen als ik tv kijk, buiten bereik, want anders zit ik dan ook nog te scrollen en dat was nergens goed voor.

  4. Ik hou het niet bij en kan er dus geen exacte tijd op plakken maar sowieso vrij veel. Vooral doordat ik er ook fanfictie op lees dan loopt de tijd natuurlijk snel op. Eigenlijk spendeer ik nog steeds teveel tijd online. Zowel achter de laptop als op de smartphone. Dus dat is nog steeds een werkpuntje.

  5. Ik heb er totaal geen last van, ik kan met gemak al die socials dagen of weken compleet negeren. Vroeger had ik heel veel last van FOMO op vlak van uitgaan, oh wee als ik eens een vrijdag- of zaterdagavond op de Oude Markt moest missen, maar dat is nooit overgeslaan op de smartphone toen die in beeld kwam, haha!
    Wat ik mij trouwens altijd afvraag als ik zo’n dingen lees: dat ‘doelloos scrollen’ werkt ontspannend vermoed ik, en dat is hetzelfde bij een magazine lezen. Dus wat maakt eigenlijk dat mensen dat scrollen ‘slecht’ vinden en bijvoorbeeld een magazine lezen ‘goed’? Is dat omdat je meer bijleert uit dat magazine, en zo ja, moet alles dan educatief zijn? Ik begrijp het probleem nog altijd niet helemaal denk ik.

    1. Ik ben er niet van overtuigd dat dat doelloos scrollen ontspannend is. Eigenlijk geeft dat veel te veel prikkels, ongecontroleerde prikkels vaak. En ik vind dat gewoon niet nuttig. Ik heb daar achteraf keihard spijt van vaak. Omdat ik vaak naar dingen kijk die ik eigenlijk niet interessant vind. Dat is voor mij het ergste eigenlijk.

Geef een reactie