Struggle of life

Koken met Katrien: wok met kip, volkoren noodles en groentjes

In mijn zoektocht naar beter eten, had ik al snel door dat groenten een belangrijke rol speelden. Nu ben ik niet meteen een grote ‘warme groenten’-eter. Rauw lust ik quasi alles maar warme groenten, nee, dat is niet mijn dada. Maar gelukkig hebben ze zoiets uitgevonden als een wok. De beste manier om mij ook groenten warm te verkopen. Daarbij kan je ook nog eens quasi alles in één pan maken. Ook een besparing voor de afwas dus.

Wat heb je nodig voor 2 personen?

  • 125g volkoren noodles (bij mij waren dat 2 ‘nestjes’ noodles)
  • 1 kipfilet (voor grote vleeseters beter 2)
  • groentjes die je in huis hebt
  • kipkruiden
  • sojasaus
  • eventueel wokkruiden

Voor de groentjes dook ik in mijn frigo, maar je kan natuurlijk ook heel wat andere groenten gebruiken:

  • een halve ui
  • een restje broccoli (al gaar gekookt)
  • wat champignons
  • een dikke hand verse spinazie
  • 1/3 zak wokgroenten

Hoe maak je het?

  • Ik begin eerst met het snijwerk: kip in blokjes snijden, ui in halve ringen, champignons in schijfjes, broccoli in kleinere stukjes en spinazie grofweg snijden.
  • Terwijl zet ik een pot water op om de noodles te koken. Die kook je volgens de aanwijzing op de verpakking, dat kan al eens verschillen naargelang merk of soort.
  • Daarna doe ik een ruime hoeveelheid olijfolie in de wok en bak ik de kippenblokjes en de champignons samen. Ik kruid alles met wat kippenkruiden. Als ze bijna gaar zijn, voeg ik er ook de halve ui-ringen aan toe.
  • Als de ajuin glazig begin te worden, doe ik er de wokgroenten bij. En als die goed hun draai gevonden hebben, voeg ik de broccoli en de spinazie toe.
  • Als de noodles gaar zijn, giet ik ze af en voeg ik ze bij de kip en de groentjes. Alles goed mengen en een geut of twee sojasaus toevoegen voor de smaak. Tip voor het mengen: dat werkt beter met twee vorken dan met een lepel.
  • Wil je nog meer afkruiden? Dan kan je dat doen met peper en/of wokkruiden. Sojasaus is al redelijk zout dus zout zou ik niet meteen extra toevoegen.

Heb je nog ideeën nodig om andere groenten toe te voegen?

Ik gebruikte ook al: courgette, paprika, kerstomaten, prei, wortelslierten, lente-ui, verse kruiden als afwerking.

En naar het schijnt ook heel lekker met: butternutpompoen, bloemkool, gember, cashewnoten, chili voor meer pit of ananas voor wie het zoeter wil.

Nood aan een sausje? Dan kan je behalve sojasaus ook kiezen voor wat kokosmelk of wat plantaardige room.

Lekker?

Uiteraard anders zou ik het receptje hier niet delen natuurlijk. Het is redelijk licht en makkelijk verteerbaar. Maar ik word er wel gelukkig van als ik weet dat ik dan weer een hoop groenten binnengespeeld heb. In een klein half uurtje tover je dit op tafel. Het is trouwens perfect om restjes te verwerken.

Nog kookinspiratie nodig? Bekijk dat zeker ook mijn soepreceptjes eens: paprikasoep, butternutsoep of courgette-prei-soep. Of mijn easy-succesreceptjes: pasta pesto, pasta scampi of pasta spinazie-spek.

Met welk gerechtje scoor jij eigenlijk?

Tagged , , ,

Geef een reactie